مضرات و معایب کراتینه مو | آيا كراتين مو واقعا ضرر دارد؟

مضرات و معایب کراتینه مو

کراتینه یکی از روش های پرکاربرد برای صافی و احیای مو است که منجر به لطافت، درخشندگی و زیبایی موها می گردد. این روش مزایای بسیاری دارد و به همین دلیل نه تنها خانم ها بلکه آقایان نیز آن را به کار می برند. افرادی که برای اولین بار می خواهند موهایشان را کراتینه کنند تردید دارند که آیا این روش مضرات و معایبی دارد یا خیر. به همین دلیل این مطلب را به بررسی مضرات و معایب کراتینه مو اختصاص داده ایم.

[moshavere title=”جهت مشاوره رایگان و دریافت قیمت کراتین مو تماس بگیرید.”]

کراتینه مو چیست؟

پروتئین اصلی مورد نیاز مو کراتین است که سبب استحکام، زیبایی و لطافت مو می گردد. زمانی که میزان کراتین موجود در ساختار مو کم شود، موها لطافت خود را از دست داده و به مرور زمان دچار شکنندگی و آسیب های شدیدتر می شوند. به همین دلیل در فرآیند کراتینه کردن مو، کراتین در طی چند مرحله به موها اضافه می گردد تا ساختار مو تقویت شود.

افرادی که موهای فر و مجعد دارند و یا کسانی که موهایشان بر اثر عدم مراقبت صحیح و به کار بردن مواد شیمیایی آسیب دیده می توانند کراتینه صافی و یا کراتینه احیا را انتخاب کنند. این روش دائمی نبوده و با توجه به مراقبت های پس از کراتینه بین ۶ تا ۱۲ ماه ماندگار است.

مضرات و معایب کراتینه مو

پیش از خرید کراتین مو و انجام کراتینه باید مضرات و معایب کراتینه مو را بدانید تا بدون هیچ گونه نگرانی موهایتان را کراتینه کنید. بهتر است هر یک از مضرات را با دقت مطالعه نمایید زیرا تمام این مضرات با اجرای چند تکنیک ساده و با به کارگیری راهکارهای موثر، هرگز ایجاد نخواهند شد و یا احتمال وقوع آنها به شدت کاهش می یابد.

۱- ریزش مو

یکی از مواردی که امکان ایجاد آن پس از کراتینه کردن موها وجود دارد، ریزش مو است. ریزش مو بسیار ناراحت کننده می باشد زیرا از حجم موها کاسته و ظاهر نازیبایی به موها می بخشد. این درست مانند این است که کراتینه به جای احیای موها، آسیب های جدیدی را وارد نموده و مشکلات کوچک مو را گسترش داده است. در چنین شرایطی مجبور می شوید راه های درمانی دیگری را به کار ببرید تا ریزش موها را متوقف کنید و این پروسه ممکن است چندین ماه طول بکشد. علت ایجاد این مشکل خشکی بیش از اندازه موها و یا استفاده نادرست از اتو مو می باشد.

راهکار

برای اینکه از ریزش مو پس از کراتینه جلوگیری کنید باید مرکز مناسبی را برای انجام کراتین انتخاب نمایید. بدین شکل تمام مراحل زیر نظر افراد متخصص انجام شده و در نهایت ریزش مو ایجاد نخواهد شد. این موضوع به این دلیل است که افراد متخصص می دانند از چه دمایی برای اتو مو استفاده کنند تا ساختار موها آسیب نبیند. برای جلوگیری از خشکی بیش از اندازه موها باید از شامپوهایی استفاده کنید که مخصوص موهای کراتینه شده هستند و پوست سر و موها را خشک و زمخت نمی کنند.

ریزش موها پس از کراتینه

۲- چرب شدن موها

یکی از مضرات و معایب کراتینه مو که افراد بسیاری از آن شکایت می کنند چرب شدن بیش از اندازه مو است. در واقع چرب شدن موها پس از کراتینه باعث می شود که شما از زیبایی و لطافت موها لذت نبرده و دائما درگیر رفع چربی مو باشید. این موضوع آزاردهنده ممکن است بر اثر اجرای نادرست مواد گذاری بر روی موها به وجود بیاید. همچنین شستن بیش از اندازه موها، استفاده از شامپوی نامناسب و نشستن موها می تواند از علل چربی موها پس از کراتینه باشد.

راهکار

برای اینکه از چرب شدن موها پس از کراتینه جلوگیری کنید باید موهایتان را به اندازه بشویید. در واقع زمانی که موها دیر به دیر شسته شوند با تجمع چربی و آلودگی روبرو خواهند شد. اگر موها را زود به زود بشویید و به موها اجازه استراحت ندهید، تولید چربی افزایش یافته و موها چرب تر دیده می شوند.

برای شستن موها از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید تا هم موها را به خوبی شسته و هم ردی از چربی باقی نگذارد. بهتر است برای کراتینه به مراکز معتبر مراجعه کرده تا موادگذاری با فاصله از پوست سر و ریشه مو انجام شود. اگر این مورد رعایت نگردد پوست سر تحریک شده و چربی بیشتری را تولید می نماید.

۳- کاهش شفافیت و درخشندگی موها

یکی از نتایج مورد انتظار پس از کراتینه کردن موها، درخشندگی است. اکثر افراد پس از کراتینه، موهایی درخشان و باطراوت دارند اما در این بین موارد کدر و غیر شفاف نیز وجود دارد. بعضی از افراد پس از کراتینه از کدر شدن موها شکایت می کنند و نمی دانند که علت ایجاد این مشکل چیست. در واقع این مشکل پس از گذشت چند روز و یا چند هفته به وجود می آید و درخشندگی ظاهری موها و زیبایی آن را کاهش می دهد. در بیشتر مواقع این مشکل به علت عدم شستشوی صحیح موها و استفاده از شامپو و محصولات مراقبتی نامناسب رخ می دهد.

راهکار

برای رفع این قبیل از مضرات و معایب کراتینه مو باید در ابتدا موهایتان را به درستی بشویید. بسیاری از افراد برای افزایش ماندگاری کراتین موهایشان را دیر به دیر می شویند اما این باور کاملا اشتباه است. شما باید موهایتان را با یک زمانبندی صحیح بشویید تا موهایی تمیز و درخشان داشته باشید. استفاده از شامپو بدون سولفات نیز این درخشندگی را حفظ کرده و تا حدودی افزایش خواهد داد. علاوه بر این باید توجه داشته باشید که از موهای کراتینه شده با محصولات مراقبتی تخصصی نگهداری کنید.

کدر شدن موها بعد از کراتین

۴- افزایش آسیب های مو

همانطور که اشاره کردیم کراتینه احیا و صافی دو نوع کراتین قابل اجرا بر روی موها می باشند. پس از کراتینه احیا باید تمامی مشکلات و آسیب های مرتبط با کاهش سطح کراتین در ساختار مو، رفع گردد. در مواردی اعلام شده که پس از کراتین این آسیب ها رفع نشده و بلکه آسیب های جدی تری برای موها به وجود آمده است. از جمله این آسیب ها می توان به شوره سر، خارش پوست، شکنندگی و کم پشت شدن موها اشاره کرد. علت به وجود آمدن این مشکلات اجرای غیرتخصصی کراتینه بر روی موها می باشد.

راهکار

زمانی که موادگذاری با فاصله از ریشه مو و پوست سر انجام شود، بخش مهمی از مضرات و معایب کراتینه مو ایجاد نخواهد شد. زمانی که این فاصله رعایت نشود، مواد با پوست سر تماس یافته و آن را دچار التهاب می کنند. این التهاب می تواند پوست را بیشتر تحریک کرده و منجر به ایجاد شوره و خارش شود. در صورتی که در مرحله اتوکشی دمای اتو مو زیاد باشد و یا در تعداد دفعات بسیاری بر روی موها انجام شود، موها را شکننده و آسیب پذیر می کند. پس برای کراتینه باید به این موارد توجه داشته باشید تا آسیب های وارد شده بر موهایتان درمان شود.

[moshavere title=”جهت مشاوره رایگان و دریافت قیمت کراتین مو تماس بگیرید.”]

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید