علت ریزش مو بعد از کراتین | آيا كراتينه باعث ريزش مو ميشود؟

علت ریزش مو بعد از کراتین

موها و فرم آنها در اعتماد به نفس انسان ها نقش مهمی دارند. کسانی که دارای موهای مجعد و نامنظم هستند، کلافگی و بی حوصلگی بیشتری نسبت به سایر افراد دارند و این موضوع بر جنبه های مهم زندگی این افراد تاثیر می گذارد. یکی از راه های خلاصی از شر موهای مجعد، کراتینه کردن مو است. اگر کراتینه مو به درستی انجام نشود، آسیب هایی مانند ریزش مو را به همراه خواهد داشت. علت ریزش مو بعد از کراتین به موارد مختلفی بستگی دارد.

در این مطلب دلایل ریزش مو پس از کراتینه کردن را مورد بررسی قرار می دهیم. اگر شما هم این روش را برای احیا و یا صافی موهای خود انتخاب کرده اید، بهتر است قبل از خرید کراتین مو، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا پس از کراتینه کردن، دچار ریزش مو نشوید.

[moshavere title=”جهت مشاوره رایگان و دریافت قیمت کراتین مو تماس بگیرید.”]

4 دلیل ریزش مو بعد از کراتینه کردن

ریزش مو بعد کراتینه کردن به دلایل گوناگونی اتفاق می افتد. گاهی مجموعه ای از این دلایل در ریزش موها نقش دارند و آسیب های جدی به موهای فرد وارد می کنند. در این بخش ۴ علت رایج ریزش مو بعد از کراتین را مورد بررسی قرار می دهیم.

۱- مواد کراتینه نامناسب

اولین موادی که در گذشته برای کراتینه کردن موها مورد استفاده قرار می گرفتند دارای فرمالدهید فراوانی بودند. این ماده اگر به مقدار زیادی در مواد کراتینه وجود داشته باشد، سبب آسیب به مو، چشم و دستگاه تنفسی می شود. با گذشت زمان موادی ساخته شدند که درصد فرمالدهید آنها به حداقل ممکن رسیده و موجب حفظ سلامتی مو می شود.

اگر در یک سالن زیبایی از مواد کراتین نامناسب استفاده شود، امکان ریزش مو وجود دارد. اگر مواد کراتینه از برندهای اصل و مرغوب تهیه شوند، چنین مشکلی برای موها رخ نخواهد. البته علاوه بر مواد با کیفیت باید سایر اصول به خوبی رعایت شوند تا در مجموع کراتینه مو با موفقیت انجام شود.

۲- تماس مواد کراتینه با پوست سر

برای کراتینه کردن موها باید از ریشه مو به اندازه ۱.۵ سانت فاصله گرفته و سپس موها به مواد آغشته شوند. اگر این فاصله رعایت نگردد و مواد به ریشه و پیاز مو برسند، منجر به ریزش مو می شوند. به این نکته توجه داشته باشید که مواد کراتینه به جهت احیا و صافی مو مورد استفاده هستند و برای پیاز مو ساخته نشده اند.

تماس مواد کراتینه با پوست سر، یکی از علت های ریزش مو بعد از کراتین است و ناسازگاری این مواد با پیاز مو را نشان می دهد. اگر به صورت عمقی و از نظر علمی هم بررسی کنیم این مواد با پیاز و ریشه موها همخوانی ندارند و سبب حساسیت بیش از اندازه موها و ضعیف شدن پیاز مو می شوند.

۳- حساسیت پوست سر

همانطور که پوست بدن بسیاری از افراد حساس است، پوست سر نیز می تواند حساس باشد. داشتن حساسیت در پوست سر، کراتینه کردن موها را با چالش هایی روبرو می سازد. زمانی که پوست سر حساس باشد و مواد کراتینه بر روی موها قرار گیرند، پوست تحریک شده و نسبت به مواد کراتینه واکنش نشان می دهد. این واکنش می تواند به صورت ریزش مو ظاهر شود و کراتینه مو را با نتیجه ناموفقی همراه سازد.

اگر شما هم پوست سرتان حساس است و در گذشته با حساسیت های پوستی روبرو شده اید، بهتر است هنگام کراتینه کردن موها این موضوع را با کراتین کار و یا آرایشگر خود مطرح کنید. در صورت شدید بودن حساسیت پوست سر می توانید از سایر روش های صافی و احیای مو استفاده نمایید.

۴- شستن نادرست موها

شستن نادرست موها نیز به عنوان علت ریزش مو بعد از کراتین شناخته می شود. زمانی که شما موهای خود را کراتینه می کنید باید اصول نگهداری و مراقبت از آن را نیز رعایت کنید. اگر به این اصول توجه نکنید، نباید انتظار داشتن موهای سالم و بدون ریزش پس از کراتینه را نیز داشته باشید. یکی از اصول نگهداری از موهای کراتینه شده، استفاده از شامپوی بدون سولفات است.

قدرت پاک کنندگی این شامپوها کمتر از نوع سولفات دار است و باید موها از طریق آن با دقت بیشتری شسته شوند تا اثری از چربی ها باقی نماند. اگر در شستشوی موها با شامپوهای بدون سولفات، مانند شامپوهای سولفات دار عمل کنید، پوست سر با تجمع چربی ها روبرو شده و سبب ریزش مو می شود.

شستن نادرست موها

راه های جلوگیری از ریزش مو بعد از کراتینه

اگرچه ریزش مو بعد از کراتینه به علت های گوناگونی رخ می دهد اما راه هایی برای جلوگیری از آن وجود دارد. این راه و روش ها منجر به حفظ موها شده و آسیب و ریزش آنها را به حداقل ممکن می رساند. در واقع مراقبت های بعد از کراتینه مو تا حد قابل توجهی می تواند جلوی عوارض ناشی از انجام کراتین مو را بگیرد. در ادامه ۶ راه جلوگیری از ریزش مو بعد از کراتینه را به شما ارائه می دهیم.

۱- شانه نزدن موهای خیس

موهای خیس شکنندگی بیشتری نسبت به موهای خشک شده دارند. به همین دلیل زمانی که موهای خیس خود را شانه می زنید شاهد ریزش بیشتر موها خواهید بود و این از وجود موها در برس و شانه کاملا تایید می شود. اگر به علت ریزش مو بعد از کراتین نسبت به موهای خود حساس شده اید، بلافاصله بعد از حمام کردن، موهای خود را شانه نزنید.

پس از خشک کردن موها می توانید از یک شانه مناسب برای مرتب کردن آنها استفاده کنید. همانطور که شانه نزدن مو سبب آسیب به آن می شود، زیاد شانه زدن موها نیز ریزش آن را به دنبال دارد. پس موها را به اندازه شانه کنید و از انگشتان خود نیز برای بعضی قسمت ها کمک بگیرید.

۲- استفاده از روغن مناسب مو

پس از کراتینه کردن موها می توانید پوست سر را با روغن های گیاهی ماساژ دهید. این موضوع باعث تحریک فولیکول های مو شده و رشد موها را به همراه دارد. علاوه بر این ماساژ دادن روغن های گیاهی بر روی پوست سر سبب خون رسانی بیشتر شده و سرعت رشد موها را افزایش می دهد.

روغن های مختلفی برای پوست سر مناسب هستند و معمولا از روغن های گیاهی اسطوخودوس، بادام، کنجد، نارگیل و رزماری برای تقویت موها استفاده می گردد. ماساژ دادن روغن بر روی پوست سر باید به آرامی و توسط سر انگشتان انجام شود. اگر پوست سر به شدت ماساژ داده شود، به موها آسیب وارد شده و سبب ریزش و شکنندگی آنها می شود.

۳- داشتن تغذیه مناسب

بدون شک تغذیه شما بر رشد و یا ریزش موها تاثیر دارد. علت ریزش مو بعد از کراتین می تواند به دلیل تغذیه نادرست شما باشد. در رژیم غذایی خود از مواد پروتئینی و آهن دار غافل نشوید. این مواد از جمله مواد مغذی لازم برای رشد موها هستند و منجر به تقویت آن می شوند.

زمانی که در رژیم غذایی خود از مواد پروتئینی و آهن دار استفاده نکنید، به مرور زمان شاهد ضعیف شدن موهای خود خواهید بود. این ضعیف شدن در ادامه سبب نازکی و ریزش مو خواهد شد. استفاده از ماهی، سویا، تخم مرغ، لبنیات، مغزها، اسفناج، لوبیا، خرما، جگر، گوشت قرمز و چغندر نیاز بدن به این مواد را تامین می کند.

۴- استفاده از شامپو متناسب با نوع مو

موی انسان ها انواع مختلفی دارد و به همین دلیل شامپوها در دسته های مختلفی تولید می شوند. هر فردی باید برای شستن سر خود از شامپویی متناسب با موهایش استفاده کند. اگر شامپوی مورد استفاده با نوع موی شما همخوانی نداشته باشد، مو را بد فرم و بد حالت کرده و آسیب های جدی به موهایتان وارد می سازد.

پس از کراتینه کردن موها نیز باید حتما از شامپوی بدون سولفات و مناسب موی کراتینه استفاده شود. شامپوهای ملایم بهترین گزینه برای شستن موهای کراتینه محسوب می شوند. اگر از شامپوهای بدون سولفات و ملایم برای شستن موهای کراتینه شده استفاده نشود، ریزش و شکنندگی موی سر اتفاق خواهد افتاد.

انتخاب شامپو مناسب

۵- حفظ رطوبت موها

هر اندازه که موهای سر خشک تر باشند، شکنندگی بیشتری دارند. این موضوع با گذشت زمانی اندک، به صورت ریزش مو نمایان شده و شما را نگران خواهد کرد. اگر خشکی موها علت ریزش مو بعد از کراتین باشد، باید رطوبت لازم برای رفع خشکی موها تامین گردد. این رطوبت می تواند از طریق شامپوها و یا نرم کننده های گوناگون فراهم شود.

بعضی از روغن های گیاهی مانند روغن آرگان و آلوئه ورا نیز می توانند رطوبت موها را افزایش دهند. با توجه به سلیقه خود می توانید از شامپو، روغن های مرطوب کننده و یا دیگر محصولات بهداشتی مناسب در این راستا کمک بگیرید.

۶- استراحت کردن موها

پس از کراتینه کردن موها قطعا انتظار موهای صاف، درخشان و زیبا را دارید. اگر می خواهید زیبایی و براق بودن موهای شما حفظ شود، بعد از کراتینه به موهای خود استراحت بدهید. موهای شما نیاز دارند که مدتی از دنیای رنگ مو و سالن های زیبایی فاصله بگیرند. پس مدت زمان مشخصی را به استراحت کردن موها اختصاص دهید و از صافی آنها لذت ببرید.

پس از آن می توانید دوباره به فکر تغییر و یا تمدید رنگ موی خود باشید و هیچ مانعی بر سر راه شما قرار ندارد. علت اصلی استراحت دادن به موهای کراتینه شده، دوری از استرس دادن به موها و عدم ایجاد حساسیت و تحریکات پوستی است.

در نهایت، آيا كراتينه باعث ريزش مو ميشود؟

با توجه به مطالب ذکر شده، می توان گفت که کراتینه باعث ریزش مو نمی شود و علت ریزش مو پس از کراتین، به دلیل رعایت نکردن اصول مراقبت های بعد از کراتینه مو می باشد. کراتینه یک شیوه برای احیا و صافی مو است و قطعا ریزش مو با هدف اصلی آن منافات دارد. کراتینه کردن موها بر روی ساقه انجام شده و ریزش مو به علت ضعیف شدن ریشه اتفاق می افتد. پس با رعایت اصول مراقبتی بعد از کراتینه مو، می توان از شکنندگی و ریزش موها جلوگیری کرد. با شناسایی علت ریزش مو بعد از کراتین می توان از راهکار مناسبی برای جلوگیری از ریزش موها استفاده نمود.

[moshavere title=”جهت مشاوره رایگان و دریافت قیمت کراتین مو تماس بگیرید.”]

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید